MSneijders Geplaatst: 7 november 2006 Geplaatst: 7 november 2006 Ik ben momenteel even nieuwsgierig naar het mechanisme dat bij het opstarten van een dreambox bepaalt waar /var zich bevind. er zijn zo te zien een aantal directorys in / die er toe doen. 1. /var 2. /var_flash 3. /var_init wat ik begrijp is dat /var is de échte werkende var(in mijn geval een directory op de harddisk van mijn pc) /var_flash is de var die op het 8mb flash geheugen in de box staat. /var_init is een directory structuur op het image-filesystem die de "fabrieks-instellingen" van het image bevat. Daar /var_flash de enige met zekerheid aanwezige read/write locatie in de dreambox is moet de instelling voor het schakelmechanisme tussen de diverse mogelijkheden in /var_flash zitten. Wie kan mij vertellen in welk file/welke files deze instellingen zitten en hoe het mechanisme werkt?? Matthijs DM500 -PLi Iolite - Technisat Multytenne 45 DM800 -PLi Iolite - Rotor - 60cm pan
MSneijders Geplaatst: 7 november 2006 Auteur Geplaatst: 7 november 2006 Ik ben vergeten het erbij te melden, maar het gaat hierbij om een Pli flubber image. ik weet niet of alle images deze mogelijkheid hebben. DM500 -PLi Iolite - Technisat Multytenne 45 DM800 -PLi Iolite - Rotor - 60cm pan
Gast Geplaatst: 7 november 2006 Geplaatst: 7 november 2006 Als de /var verplaatst wordt, gebeurt dat eenvoudigweg door de 'nieuwe' var op /var te mounten. De var die gebruikt wordt is dus altijd /var, daar is verder geen schakelmechanisme voor nodig. PLi stelt de /var in flash nog eens extra beschikbaar als /var_flash, door hetzelfde /dev/mtdblock/1 zowel op /var als /var_flash te mounten. Wanneer /var leeg is (bijv na een restore factory settings of een flash-erase vanuit Dreamup), wordt hij vanuit /var_init gevuld. Bij andere images ben ik /var_flash nog niet tegengekomen. Greetz, Lion.
MSneijders Geplaatst: 7 november 2006 Auteur Geplaatst: 7 november 2006 Lion, dat is duidelijk, maar waar haalt de dreambox bij het booten nu de informatie vandaan welke pad/filesystem gemount moet worden onder /var. Als bijvoorbeeld mijn pc uitgaat, bevriest mijn box. (logisch! de mount /var is namelijk weg!) Als ik dan mijn DB reboot, komt hij vrolijk op met de inhoud van /var_flash in /var. Als mijn PC later weer aanstaat, en ik reboot de DB weer, heb ik weer mijn originele /var die gemount staat naar mijn pc. DM500 -PLi Iolite - Technisat Multytenne 45 DM800 -PLi Iolite - Rotor - 60cm pan
Gast Geplaatst: 7 november 2006 Geplaatst: 7 november 2006 Ik zou verwachten /var_flash/tuxbox/config/enigma/mount.conf. Daar staat mijn /hdd mount ook. En wat je hierboven beschrijft (dat de inhoud van /var gelijk is aan /var_flash of de var die op de pc staat, afhankelijk van of de pc aanstond tijdens booten, is ook simpel verklaarbaar: bij opstarten wordt in eerste instantie de 'flash-var' op /var gemount. Dan wordt, verderop in het bootproces, gevonden dat de PC op /var gemount moet worden. Als de PC aanstaat, gebeurt dat ook, en wordt dus de pc-flash 'over' de bestaande /var gemount. Als de PC uitstaat mislukt de pc-mount, en blijft de bestaande mount zichtbaar. Greetz, Lion.
Aanbevolen berichten