OFDM Geplaatst: 27 februari 2020 Geplaatst: 27 februari 2020 Ik kom toch nog even terug op dit topic want deze satelliet bezorgt me inmiddels hoofdbrekens. De topicvraag over 11139 H is heel interessant vanuit de vraag welke beam deze transponder op uitzendt. Als ik deze transponder vergelijk tussen lyngsat en kingofsat dan lees ik resp. Europe A en Europe B beam. Nu heb ik deze transponder op een systeem geprogrammeerd en ik krijg een magere SNR van zo'n 8 tot 9 dB. Zoals dirk044 al meldt geen probleem van bitfouten, ook niet bij redelijk wat regen 2mm/u waarbij de SNR nog wat verder zakt tot 7 dB. Dat deze transponder met gunstige FEC is gekozen houdt misschien verband met de Europe A beam die een waanzinnig groot gebied bestrijkt en dus veel zwakker is dan Europe B? De opgegeven dBW van zowel de Europe A als B beam geloof ik inmiddels niet meer. Gisteravond zie ik tegelijk 3 transponders op deze satelliet met een 3 dB lagere SNR; Twee met H pol en één met V pol. Er was op dat moment geen slecht weer, bewezen door één transponder met V polarisatie die gewoon de normale SNR haalde. Rara hoe kan dit allemaal want vanochtend was, zoals ik al verwachtte, alles weer normaal.
Aanbevolen berichten