Ga naar inhoud
Sat4all gemigreerd! LEES HIER VERDER! ×

OFDM

Lid
  • Items

    2.480
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    21

Alles dat geplaatst werd door OFDM

  1. OFDM

    Het 2026 weertopic.

    In Vlaanderen was het al in de ochtend raak. Maar hier gaat alles nog langs mij heen, links richting Drenthe en rechts over Münster.
  2. OFDM

    Het 2026 weertopic.

    Inmiddels hier ook alle ramen en 4 dakramen wagenwijd. Als er een windvlaag komt waait het hier over de zolder, dat is super. Ik hoop dat er een onweer ontstaat die veel hitte eruit kan blazen maar ook frontale tropo oplevert met leuke TV ontvangst. Ik zet in op Brabant vanaf Oss kanaal 33, die heb ik vorig jaar als eens spectraal gezien met frontale tropo (antenne toen nog niet goed).
  3. Ik heb wel wat gescoord op UHF maar de echt grote afstanden heb ik nog niet gezien. Sat 1 Bremen was het maximum. Wel leuk dat mijn aanpassing voor IJsselstein kanaal 39 goed werkt, die is vaker gelukt dan voorheen. De beperking blijft echter de gelijk kanaal storing hierin vanuit Duitsland en hetzelfde geldt voor Leeuwarden op kanaal 40. Alleen als ze keihard worden (30 dB c/n) winnen ze het van de storing.
  4. Aldus is realiteit geworden!
  5. Wat voor jou geldt telt niet voor iedereen zo. Ik heb gisteren ook buiten gewerkt tot 13 uur en toen was ik er echt klaar mee. Steeds water over mijn shirt gegoten maar concentreren gaat echt minder goed. Ik lees dat de spoedzorg op zijn tenen loopt en er zijn allerlei evenementen die nog meer beroep op hen zouden doen afgelast. Ik vind dat een concrete reden maar blijkbaar werkt dat code rood als een rode lap. De gemoederen lopen ook sneller op. Natuurlijk is het zo dat landen waar het normaal is ze daar ook gewoon weten hoe daarmee om te gaan. Wat ik over Frankrijk las is volgens mij ook niet normaal. Ik heb overigens gisteren ook gewoon gefietst, in de avond zeker 5+ 10 kilometer zonder motor.
  6. Klopt, die frequenties moesten van richting omkeren om een upstream bandbreedte tot 200 MHz mogelijk te maken. Het is in theorie mogelijk om het FM gat te behouden maar dat zou een ongelooflijke filter fabriek in elke versterker vergen. Economisch niet haalbaar.
  7. Jullie hebben beiden gelijk. Vanaf de ingang komt eerst de splitter. Tak links is gefilterd voor DVB-C zonder de US retourband en de GHz OFDM DS signalen. De tak rechts is breedbandig voor het modem. Dus upstream van 5 tot 200 MHz en downstream tot 2000 MHz eind van het jaar. Dit is een up to date splitter.
  8. Nu werk ik (nog net niet) bij Ziggo maar ik raak inmiddels ook het overzicht kwijt. Er is al vaak (in alle jaren) gewijzigd in het concept. Recent is de retourband verhoogd naar 200 MHz waardoor het filter dat retour in de TV poort blokkeert hoger wordt. Maar ik neem toch aan dat Ziggo deze zelf vervangt of opstuurt?
  9. Of een dergelijk complex systeem ooit beter kan presteren dan een enkelvoudige techniek weet ik niet. Voor dit moment klinkt het voor mij als experimenteer stadium in plaats van het top level dat verwacht mag worden.
  10. Dus de prestaties zijn de andere kant uit gegaan? Dat is natuurlijk vreemd maar jij weet er veel meer van dan ik. Dat de mannen met het geld de buitenlandse doorgifte hebben weten te dwarsbomen vind ik wel iets van. Er is toch gewoon een contract denk ik dan? SD ben je solidair met de meeste Duitsers. Daaraan is het te danken dat ze nog steeds FTA zijn.
  11. Waar draait het niet meer om geld dan? Bijna alle sporten worden erdoor verziekt, meer of minder. Maar inderdaad zo lang er betaald wordt stopt het uitmelken niet. Maar euh het ging toch altijd al om de combinatie coureur en autotechniek?
  12. Even vooropgesteld dat ik alleen kijk vanwege TV techniek interesse. Het is te mooi weer nu, zon en overdag. Ik heb 3 stilstaande beelden gehad en 2 seconden bewegend met geluid. Wel bewijs dat RTL Duitsland F1 uitzendt. In de avond was een betere kans geweest of bakken met regen.
  13. Het is dus toch gelukt om de distributie in Nederland aan de ketting te leggen. Het verwijderen uit de zenderlijst is een grotendeels effectief middel. In Engeland betalen FTA satelliet zenders om opgenomen te worden in vergelijkbare zenderlijsten. Als je daar niet in zit dan besta je alleen nog voor hobbyisten die handmatig kunnen afstemmen maar dat is zo goed als verdwenen.
  14. Ziet er mooi uit maar helaas begint deze al op 608 MHz af te vallen dus kanaal 37. Onze band loopt t/m kanaal 48.
  15. OFDM

    F1 Monaco

    Niet voor mij. Toen ik las dat de grote providers RTL op zwart moeten zetten wil ik het wel proberen vanaf antenne. Maar midden op de dag is de ontvangst op het dieptepunt. Ik mis het niet maar ben wel benieuwd naar de beeldkwaliteit.
  16. Zeker, dat is heel individueel. Wel denk ik dat lineaire TV meer en meer terug gaat vallen naar live en actuele programma's of bewegend behang. En veel BN'ers of BV'en. Netflix hebben we in huis maar daarvan kijk ik 0,00. Toevallig zag ik recent wel een stukje van Bullet Train uit 2022 op een Duitse commerciële zender, dat is nog redelijk toch?
  17. Dekking is zeker niet overal met een kleine (binnen) antenne. Maar schotel kan ook niet overal dus het is maar net wat past. Ik kijk ook amper (NL) commerciële zenders. Mijn favorieten zijn publieke FTA, Engelse muziekzenders van Freesat en tegenwoordig zappen op de Duitse commerciële zenders maar ergens op blijven hangen is niet vaak. Het ontvangen blijft de hobby.
  18. Je kunt ook gecodeerd uitzenden en er 1 euro voor vragen. Maar net als in DE en NL moeten de uitzendkosten betaald worden uit het tarief. M.a.w. de commerciële zenders willen de kosten niet dragen.
  19. De voormalige zender locaties van de Vlaamse publieke waren volgens mij wel goed te ontvangen ook in Nederland. Wat er daarna van is gemaakt ken jij beter maar het mag duidelijk zijn dat je met slechte dekking geen klanten houdt. Dat TV Vlaanderen een bedenkelijke rol speelt had ik gelijk een idee bij.
  20. Als je het % huishoudens in NL, DE en BE zou opzoeken dat DVB-T2 gebruikt als 1e ontvangstweg dan kun je niet concluderen dat het aantikt, zacht uitgedrukt. Beeld en of geluidskwaliteit is voor velen weinig belangrijk. Zie Duitsland waar het grootste deel van het land de commerciële zenders liever in SD ziet dan er 9 euro voor te betalen om het in 1080p te zien. Vlaanderen heeft als publieke omroep de stekker eruit getrokken op basis van dit 1 digit percentage kijkers. De opvolger was natuurlijk belachelijk. Daar heeft Freenet het 10x beter gedaan. Offtopic maar het is hier weinig beter lijkt me.
  21. In Duitsland werd de overgang naar betaal TV ook bekritiseerd en als einde ervan gezien. Zeker omdat het op satelliet gewoon FTA (SD) is. Dat is in België dan weer niet zo maar daar is kabel TV verder gekomen. De landen waar het antenne aandeel nog steeds groot is zijn die waar vanaf de start alle grote TV zenders meededen met dezelfde dekking als de publieke en kabel TV uitrol laag. Internet is een compleet nieuwe concurrent maar dan hangt het af van de kwaliteit en (mobiele) beschikbaarheid daarvan.
  22. Er schiet mij zomaar de vraag te binnen hoe is het leven nu in Vlaanderen zonder DVB-T2..? Het blijft vreemd dat Wallonië net naar HD was omgebouwd en Frankrijk er nog een schep bovenop doet. Maar goed, er komen weer zomercondities aan, zijn er al. Dus misschien betere kansen!
  23. Ja dat zou een vorm kunnen zijn die er ook al is. Mogelijk zijn nu wel weer betere technieken beschikbaar maar de toegankelijkheid is essentieel. Inmiddels ben ik wel wat minder enthousiast over de ether vervuiling op die frequentie. Tijdens het onweer was het compleet van de sokken. Bij zonnepanelen in de straat en onder hoogspanningskabels ook zware storing. Maar bij echte nood is er geen stroom meer.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...