Eigenlijk heb ik het al eerder aangehaald dat een en ander heel persoonlijk is.
Mijn situatie is binnenkort een warmtepomp, daardoor loopt mijn verbuik op
in de avonduren. En dan heb ik het voordeel, als op de dag de energieprijzen
laag zijn ik daar mijn voordeel uit kan halen.
Ook kan ik met mijn panelen de accu vullen bij lagere energieprijzen.
Voorts heb ik het geluk gepensioneerd te zijn dus kan ik in de goedkopere uren
mijn auto laden. En dat is voorlopig ook nog goed om het net minder te belasten.
En mocht ik over hebben in mijn accu dan kan ik wellicht ook nog een beetje
verdienen aan het leveren in de dure uren voor zolang dat duurt.
Als later de E-netten op orde zijn vervallen een aantal voordelen maar ik zie
het ook als een soort gadget. Lekker (wellicht soms met behulp van AI) stoeien
wat het beste op een bepaald moment is.
En natuurlijk, als het nodig is mijn zonnepanelen tijdelijk uitzetten als ik op de
dag overproductie heb. En nee, ik heb geen auto met terugleverende accu aan
het net. Dat werd mij te gortig.
Morral, het is dus héél persoonlijk wat je allemaal in en om het huis hebt.
En de terugverdientijd, ach, een eenmalige investering vind ik niet zo boeiend,
wel de maandelijke lasten.