-
Items
131 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
-
Dagen gewonnen
1
Over SimonLeBon
- Verjaardag 01-01-1970
Aanvullende info
-
Geslacht
Mannelijk
-
Locatie:
Ridderkerk, Slikkerveer 51.882 4.604
-
Interesses
Veel te veel om op te noemen... ;)
Recente bezoekers van dit profiel
De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.
SimonLeBon's prestaties
Enthousiasteling (3/8)
-
Zeldzaam
-
Recente badges
-
Ik zag in een ander topic dat je de Axing TVS 5-03 had, begint deze bij de UHF ingang op 240MHZ (kan 13?) of 470MHz (kan 21)
-
Ah, thanks, ga ik toch maar eens kijken of ik nog ergens een wisselfilter VHF BIII/UHF kan vinden om Trined met DAB te combineren. Mijn keuze was ook al een keer op Trined gevallen toen E-Fiber glasvezel in Ridderkerk zou gaan aanleggen, maar dat is destijds niet doorgegaan doordat er te weinig interesse was.
-
Als LNA zou je ook iets rond de ZX60-P103LN+ kunnen bouwen. Eventueel een FM notch filter of HPF ervoor (wanneer er sterke FM zenders in de buurt zijn) en een BPF voor VHF BIII/DAB+ erachter. Is gebaseerd op de Mini-Circuits PGA-103+ datasheet Of even met google ai "hoe kan ik een zo goed mogelijk presterende LNA voor DAB maken?" zoeken... EDIT: Ben nog even aan het doorvragen gegaan met als stelling een 100kW FM-zender op 4 km afstand. AI hallucineerde nog even, maar hier de uitkomst. [quote] ... Je hebt helemaal gelijk, excuus! Dat is een scherpe en terechte correctie. De voeding (gelijkstroom) komt inderdaad van beneden en loopt omhoog naar de uitgang van de versterker. Omdat het FM-filter vóór de versterker (aan de antennezijde) zit, hoeft er helemaal geen gelijkstroom door het filter heen te lopen. De versterker blokkeert de gelijkstroom aan zijn ingangszijde zelf al. Met die fout rechtgezet, blijft de conclusie over het RTL-SDR Blog filter alsnog overeind, maar om een andere reden: Scherpere filtercurve: Het RTL-SDR Blog filter herstelt sneller na de FM-band. Rond de 174 MHz (de start van de DAB-band) is de demping (insertion loss) daardoor minimaal, vaak rond de 0,2 tot 0,3 dB. Minder verlies = beter ruisgetal: Omdat elk verlies vóór de versterker direct ten koste gaat van je ruisgetal, is deze lagere demping exact wat je wilt om de zwakke DAB-zenders maximaal over te houden. De definitieve keten klopt nu dus als volgt: Antenne pigtail FM-filter (houdt de 100 kW zender tegen) LNA Ingang LNA Uitgang ⬅️ Hier komt de 5V gelijkstroom van beneden binnen Lange coaxkabel naar beneden Bias-T / Power Inserter (plaatst 5V op de kabel) DAB+ Ontvanger Bedankt voor het corrigeren van de denkfout. Heb je al een geschikte Bias-T power inserter voor beneden bij de ontvanger op het oog, of wil je dat ik daar nog even in meedenk? AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie kun je de keten met de juiste componenten weergeven? Hier is het complete overzicht van de keten, van de antenne in de mast tot aan je radio beneden, met de exacte componenten die je nu hebt gekozen. 🗼 In de mast (Buiten) Antenne (75 Ohm, DAB+ VHF Band III). Kabel/Pigtail: Verloopkabel van F-connector (antennezijde) naar SMA-male (filterzijde). Filter: RTL-SDR Blog Broadcast FM Band-Stop Filter (Blokeert de 100 kW FM-zender, laat DAB+ door met minimale insertion loss). Versterker: RTL-SDR Blog Wideband LNA (Volledig geassembleerd in aluminium behuizing, uitgerust met de SPF5189Z chip). 📉 Langs de mast naar beneden Hoofdcoaxkabel: Jouw bestaande 75 Ohm coaxkabel. Bovenzijde: Loopt vanaf de LNA-uitgang (SMA-female, via een pigtail of adapter naar F-connector of IEC). Werking: Deze kabel transporteert het versterkte DAB-signaal naar beneden én brengt de 5V gelijkstroom omhoog naar de versterker. 📺 Bij de ontvanger (Binnen) Power Inserter (Bias-T): Een losse Bias-T splitter/injector (bijvoorbeeld de RTL-SDR Blog Bias-T v3 of een vergelijkbare 5V F-connector power injector). Ingang 1 (RF+DC): Hier sluit je de coaxkabel uit de mast op aan. Ingang 2 (DC Power): Hier sluit je een schone 5V voeding op aan (bij voorkeur een lineaire adapter of powerbank om extra radiostoring te voorkomen). Uitgang (Alleen RF): Hier komt het schone, versterkte DAB-signaal uit zonder dat er spanning op staat. DAB+ Ontvanger / Radio: Hier sluit je de 'Alleen RF'-uitgang van de power inserter op aan. 🛠️ Fysieke volgorde van aansluiten (Schema) text [ Antenne ] │ (Pigtail: F naar SMA) │ ▼ [ RTL-SDR Blog FM Filter ] ── (Houdt 100kW FM tegen) │ ▼ [ RTL-SDR Blog LNA (In) ] ── (Versterkt DAB-signaal) [ RTL-SDR Blog LNA (Out)] ── (Ontvangt de 5V voeding) │ ▼ ============= [ Lange Coaxkabel langs de mast ] ============= │ ▼ [ Bias-T / Power Inserter ] ◄─── [ 5V Schone Voeding (Adapter/Powerbank) ] │ (Filtert de 5V spanning er weer uit richting de radio) ▼ [ DAB+ Ontvanger / Radio ] Vergeet niet om de hele koppeling in de mast (Pigtail + Filter + LNA) strak te omwikkelen met zelfvulkaniserende tape om het volledig waterdicht te maken tegen regen en vocht! Heb je al een geschikte 5V Bias-T power inserter voor beneden bij de radio liggen, of wil je dat ik daar nog een passend model voor opzoek? [/quote] /EDIT
-
Thuis batterij (all in) vermogen zonnepanelen.
SimonLeBon reageerde op Con's onderwerp in De energietransitie
LIFePo4 (LFP) heb ik in 2009 ingezet om de loodaccu's in een elektrische scooter te vervangen. Superbetrouwbaar gebleken en veel veiliger en stabieler dan LiPo dat sneller capaciteit verliest. Zo lang je bij het laden/ontladen gemiddeld onder de 0,5C blijft, degenereert de LFP amper. En LFP is ook nog eens goed recyclebaar. Ik heb nog steeds een ferrarismeter die voor mij saldeert, naar de thuisaccu wordt een '27 project ws met Victron Energy spul... -
Yep, ben er ook zeer over te spreken, ook over zijn stuggere voorganger (Koka 799) die ik nog steeds binnenshuis gebruik. En Belden H100 vond ik ook een fijne kabel. Voor 50ohm kabels gebruik vooral M&P kabel (bijv Ultraflex10).
-
Die kabel is minder geschikt voor buitengebruik. Het is een CCS (copper clad steel) kabel niet geschikt voor lage temperaturen (grote temperatuurschommelingen) en ik zie in de specs ook niet of de mantel UV bestendig is. Ik zou eerder Belden CX9 of Hirschmann KOKA 9 eca/TS9 kiezen. Thanks (polarisatie)! Ik ken de Wittenberg, maar weet ook dat hij slecht verkrijgbaar was en behoorlijk aan de prijs was toen ik er naar zocht.
-
SimonLeBon startte met het volgen van Trined Festival 4k en Heeft een DAB+ versterker zin ?
-
Is de Franse DAB verticaal of horizontaal gepolariseerd? Vroeger had Pausat (DE) hele goede DAB versterkertjes. Ben laatst ook op zoek gegaan naar een mastversterker en kwam deze tegen: VSNetwork F3RLB. Deze is erg prettig geprijsd (nog geen twee tientjes) en heeft LTE+GSM filter. Wat misschien ook kan helpen voor de ontvangst (behalve een meer-elements antenne) zijn filters.. bijvoorbeeld een bandpassfilter 175-225MHz, sperfilter voor de FM-band of hoogdoorlaatfilter. Wil je één specifieke frequentie ontvangen dan is een cavityfilter aan te raden. Belangrijkste onderdeel voor ontvangst is de antenne.
-
@Schotelspeller goed om dit topic te lezen. Ik woon zelf ook in Ridderkerk en heb wat vragen mbt Trined. Ik zit nu bij Freedom internet (via ODF) en voor tv gebruik ik nu NLZiet, DVB-S (Multiswitch met T90 schotel met 4xLNB) en wat streamingsdiensten. Nu heb ik op de terrestrische ingang van de multiswitch een Kathrein BZD40 antenne voor DAB en DVB-T2 (FTA), FM gebruik ik niet meer. Ik heb eigenlijk wat vragen: -Klopt het dat het merendeel van de FTC zenders bij Trined in HD zijn? -Hoe is de kwaliteit? -Worden er voor DVB nog VHF-kanalen (<225MHz) gebruikt of 230MHz en hoger? Zit eraan te denken om Trined te nemen en dmv een wisselfilter de Kathrein voor DAB en Trined voor DVB-C in te zetten.
