Klinkt toch een beetje als "Iedereen die ik spreek op straat, wil van de NPO af." (Fleur Agema)
Nee, "men" is niet "massaal" in deeltijd gaan werken vanwege het kwijtraken van toeslagen.
Ja, dat gebeurde OOK. Deeltijders waren er al in de jaren 60 in het onderwijs.
Maar het verhaal is vooral andersom.
Die hoognodige deeltijders waren er überhaupt niet gekomen in het onderwijs als deeltijd geen optie was geweest. Vanwege de thuissituaties! Kleine of opgroeiende kinderen en huishoudelijke verplichtingen en geen fatsoenlijke en betaalbare kinderopvang. Tegenwoordig inmiddels "geen gekwalificeerd personeel." deels ook mede door wanbeleid en zwabberbeleid.
Verder zijn deeltijders in het onderwijs vooral deeltijders op papier! De daadwerkelijk gewerkte klokuren bij een halve baan schuren snel aan tegen de 40, een volledige werkweek. Allerlei zaken eromheen die "Den Haag" in alle "wijsheid" over de schutting gooide naar Onderwijs ("Kan er wel even bij, klas kan wel een beetje groter, bijzonder onderwijs is niet nodig" enz., enz.) en niet te vergeten de Gemeentes (Jeugdzorg over de schutting zonder het noodzakelijke geld.) Meer doen voor minder geld.
Halve waarheden en het jarenlang stigmatiseren van hardwerkende beroepsgroepen hebben Nederland helpen polariseren tot de mate waarin het zich nu bevindt.
En deze informatie heb ik rechtstreeks uit het onderwijsveld. Misschien dat de overkoepelende organisaties daar ook nog wat meer moeten luisteren.