Ga naar inhoud
Sat4all gemigreerd! LEES HIER VERDER! ×

Michel

Beheerder
  • Items

    13.439
  • Registratiedatum

  • Dagen gewonnen

    40

Over Michel

  • Verjaardag 3 april

Contact methoden

Aanvullende info

  • Geslacht
    Mannelijk
  • Locatie:
    Omgeving Budel
  • Interesses
    Audio, video, gadgets, computers

Recente bezoekers van dit profiel

86.021 profielweergaven
  1. Het streven is later vandaag of uiterlijk morgen over te stappen naar Discourse. Helaas zijn dat voor de meeste leden betekenen dat je een nieuw wachtwoord moet aanvragen/instellen. Het is niet in alle gevallen mogelijk om encrypte wachtwoorden over te zetten naar discourse. Het heeft geen zin meer om je e-mail adres nu nog aan te passen. Alle bestaande data is al gemigreerd. Wij realiseren ons dat het e.e.a. er wat anders uit gaat zien. Dat zal niet bij iedereen even goed vallen. De een kan nu eenmaal wat beter tegen verandering dan de ander, maar ik ben er van overtuigd dat we met Discourse een zeer goede en vooral moderne basis hebben. Let op: Als inloggen niet werkt, ga dan niet meteen mailen, maar kijk eerst goed op dit forum welk e-mail adres in je profiel staat, controleer je e-mail op dat adres en check vooral ook de spam map. Probeer het eerst met het wachtwoord dat je hier gebruikte, pas als dat niet werkt, gebruik dan de 'mail mij een login link' optie en als laatste gebruik je eventueel de wachtwoord vergeten optie. Pas als echt niets werkt, mail je ons, maar dan wel duidelijk je gebruikersnaam, het bijbehorende e-mail adres en het probleem kort vermelden. Ik handel eventuele klachten af op basis van (mijn) prioriteit, dus heb even geduld. Dit forum blijft met uitsluitend leesrechten nog tijdelijk beschikbaar op https://www.sat4all.com/forums zodat je ook daar nog kunt inloggen en je profielgegevens kunt bekijken.
  2. Zo, anders niet te doen. Ben niets gewend
  3. Daar zitten ook de netkosten (bestaande uit het distributienettarief, de tarieven voor de huur van de meter en de transmissietarieven) in. Dat zijn kosten die losstaan van de energieprijs, maar hier voor het gemak over het verbruik van een gemiddelde particulier worden terug gerekend.
  4. Omvormers: - Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A Busbar systeem: - Lynx power-in Class-T - Lynx Distributor MPPT: - Victron SmartSolar MPPT 150/60 of 250/60, afhankelijk van welke panelen er op dat moment leverbaar zijn. Lifepo4 batterijen: (staat nog niet vast) - 2x Seplos MASON 314L-O 3.0 - 51.2V +16kWh (geassembleerd af fabriek met CE) Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de YIXIANG V3 Stacked Battery Box Kit met JK 200A BMS en EVE cellen (zelf assembleren), maar in België heb je helaas te maken met een wat strenge AREI keuring en die krijg je lastig door de keuring heen omdat je als geheel geen CE certificaat hebben. Dan hangt het helemaal af van de goede zin van de keurder.
  5. Dat klopt, daarom ook het beste zo veel mogelijk zelf verbruiken wat je laad. Zelfs in de winter kan je op zonnige of heldere dagen je accu's regelmatig laden, maar het meeste voordeel is uiteraard in de lente, zomer en herfst te halen.
  6. Kan je dat onderbouwen met feiten? Ik kom namelijk op hele andere bedragen zoals boven onderbouwd met een voorbeeld basis prijs van 20 eurocent. +/- 5 eurocent aan vaste (tariefgebonden)kosten en +/- 1,5 eurocent BTW. Dat met is 6,4 eurocent heel wat anders dan jouw 20 eurocent. Op een zomerdag heb ik momenteel overdag 5 tot 5,3kWh aan opbrengst (AC gekoppeld) . Met ruim 3 zonnige uren heb je dan 15kWh aan accu's vol. Maar er komt nog ~2 kWh bij op een ander dak dat direct met een Victron MPPT (DC gekoppeld) naar de accu's gaat.
  7. De stelling was dat je vaste kosten (dus die je betaald als je niets verbruikt) hoog zouden zijn en dat valt wel mee. Dat is in Vlaanderen dus zo'n 80 tot 100 euro per jaar + 2,5x capaciteitstarief (die je sowieso betaald) en dan komt je op iets van 225,00 per jaar. Als je dan NIETS verbruikt, betaal je geen verdere kosten. Totaal niet reëel natuurlijk, maar dat was de stelling ook niet. Reëel is wel dat als je een accu met dynamische energietarieven gaat inzetten om te laden als het goedkoop is (en er geen zon is) en als er wel zon is natuurlijk laden met je panelen, je ook geen belastingen betaald over die (niet verbruikte) kilowatts. Het is dan natuurlijk zaak om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de zon en de energie uit je accu alleen naar verbruikers in je huis te leveren (niet injecteren) en er ook voor te zorgen dat je niet boven de 2,5kW uitkomt met het capaciteitstarief (peak-shaving). Daarnaast, voor mij minimaal even belangrijk: 1. bij stroomuitval geen ellende. 2. Als er weer iets gebeurt op deze planeet dat de energietarieven enorm opdrijft, draai ik op moment volledig elektrisch, grotendeels op de zon en heb ik van die dure tarieven weinig last. Even feitelijk: De berekening per kWh Bruto tarief leverancier: 20,000 cent + Energiebijdrage: 0,193 cent + Bijzondere accijns: 4,748 cent Subtotaal (excl. btw): 24,941 cent + 6% BTW (berekend over het subtotaal): 1,496 cent De totale variabele prijs per kWh: 26,437 eurocent, ofwel 6,44 cent bovenop die basisprijs van 20 eurocent. Als je laad als de tarieven laag zijn en ontlaad als deze hoog zijn, bespaar je dus per kilowatt c.a. 15 eurocent. Laad je op je zonnepanelen, en ontlaad je op het moment dat de tarieven hoog zijn, bespaar je 35 eurocent per kilowatt. Simpeler kan ik het niet maken.
  8. Op een kilowatt die je niet verbruikt betaal je ook geen belastingen. De vaste kosten blijven hetzelfde, alleen capaciteisttarief heb je wel invloed op want die zal zakken als je in een tijdspanne van 15 min minder kW gelijktijdig verbruikt. Een accu kan 'peak shaving' doen en er natuurlijk voor zorgon dat je aanmerkelijk minder energie verbruikt en dat drukt natuurlijk wel degelijk aanzienlijk de rekening. Ik zeg niet dat een batterij (nu) per definitie rendabel is. Ikzelf plaats een thuisbatterij (victron 3 fasen met c.a. 20-25kWh capaciteit en 15kVA vermogen) voornamelijk om 'redundant' te zijn en klaar te zijn voor een besparing zodra tarieven weer absurd gaan stijgen. Bij mijn ouders een kleine 5.12kWh Marstek. Die zorgt er voor dat als ie overdag weer vol geladen kan worden, ze in de avond en nacht geen stroom verbruiken, precies wanneer de tarieven van hun dynamische energiecontract heel hoog zijn. Overdag wordt de accu gevuld met zonne-energie en in de winter wanneer de zon schijnt, de tarieven zeer laag zijn, of gewoon niet.
  9. Dat is echt zwaar overdreven. In België betaal je, afhankelijk van het capaciteitstarief dat voor iedereen anders is, gemiddeld tussen de € 80,- tot € 140,- per jaar aan vaste kosten. EDIT: Foutje, 2,5x het capaciteitstarief van +/- 50 eur0 betaal je altijd. dus dan is het +/- 220,00 per jaar. Als je een goede thuisbatterij heb en daar de pieken vanaf schaaft zit je dus rond de 220 euro per jaar aan vaste kosten.
  10. Dan pleeg je gewoon diefstal. Dat lijkt me sowieso fout (zonder toestemming van de werkgever). Bovendien is het nog helemaal niet zover.
  11. Daar is op zich niet zo veel mis mee. Behalve natuurlijk als je het gaat doen om te handelen op de energiemarkt. Als je stroom laadt als het heel goedkoop is, betekend dat ook dat er op dat moment overschot is. Als je dit naderhand zelf verbruikt is daar weinig mis mee. Daarmee ontlast je het net. Je moet er wel rekening mee houden dat de RTE niet veel hoger is dan 75%, dus je verliest door het omvormen wel een kwart van de stroom.
  12. Zoals ik al schreef, je telefoon vliegt (veel) eerder in de fik dan een LFP accu. Dat is behoorlijk veilig, mits je uiteraard de veiligheidsaanwijnzingen volgt en bijvoorbeeld niet die accu aansluit op een bestaand stopcontact waar andere (zware) verbruikers op zitten en dan de software in de accu instelt op volledig vermogen (> 800W).
  13. Dat zou ik zeker niet doen. 1. De klepjes blijven open staan en wat daar achter zit is niet IP65 of beter. 2. De accu presteert beduidend minder bij hoge of lage temperaturen en zal ook eerder kapot gaan. De sweetspot is rond de 22 graden, ofwel het beste gewoon in je huis of een verwarmde garage of schuur. LFP is behoorlijk veilig. Veiliger dan je smartphone.
  14. Zelf ga ik voor 3 fase victron en zou iedereen die gewoon een 1-fase batterij zoekt, aanraden dan ook te gaan voor een victron omvormer (multiplus II) en een LifePo4 accu. Dat is even duur of zelfs goedkoper én uitbreidbaar. Victron Multiplus II 48V - 3000VA - 35A € 514,95 51.2V 5.12kWh 9 (19" rackmountable) Thuisbatterij €749,95 Kleinmateriaal €75,00 =========================================================== Totaal: €1339,90 Net iets meer dan een Marstek Venus E 3.0 dus, maar zet je er een 2e rack batterij bij wordt het écht interessant. Zo'n stekker thuisbatterij is pas zinvol als je het volle vermogen (2500w in dit geval) kunt inzetten. Op een standaard stopcontact mag maar 800w en meer is ook ECHT onveilig. Bij mijn ouders dus een aparte groep (16A) met een apart stopcontact geïnstalleerd.
  15. Bij mijn ouders een Marstek Venus E 3.0. Die zou ik zelf nooit kiezen, maar als een stekkerbatterij alles is dat mogelijk is dan is dat prima. In Home Assistant met een vrij simpel te installeren integratie: Geen extra (marstek) P1-meter nodig, gewoon de bestaande esphome P1 gebruikt en de integratie leest de netto energieverbruik sensor in HA uit.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...