Mijn vriendin en ik gingen naar Utrecht met de NS; mijn vriendin woont in Amsterdam.
We wilden, voordat we naar Utrecht gingen nog wat eten in Amsterdam.
Ik deed het volgende: ik stapte op in Weesp en checkte daar in.
Toen ging ik naar Amsterdam MAAR CHECKTE NIET UIT; mijn vriendin stond op de afgesproken plek.
Wij hebben heerlijk gegeten in Amsterdam.
Toen gingen we naar Utrecht, ik checkte uit in Utrecht.
In Utrecht weer ingecheckt en in Weesp weer uitgecheckt.
Mijn vriendin moest meer betalen dan ik want zij had ingecheckt in Amsterdam en ik in Weesp.
Hoe kan je een station verlaten zonder uit te checken?
Dit is heel makkelijk: je gaat naar de rolstoel uitgang, voor het poortje zie je een groene knop, druk daar op en Sesam open u.
Het gaat erom dat je ingecheckt blijft tijdens de reis bij deze zwendel, dat als de conducteur langs komt is er niks aan de hand.
(Of dit allemaal nog werkt kan ik niet garanderen, want ik heb het over 5 jaar geleden; misschien heeft de NS die groene knop weggehaald).