Ga naar inhoud
Sat4all gemigreerd! LEES HIER VERDER! ×

OFDM

Lid
  • Items

    2.480
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    21

Alles dat geplaatst werd door OFDM

  1. Ik zal er nog eens in 3D naar kijken. Maar Triax heeft hierin voorzien door middel van de opklapbare feedarm. Die was overigens recent per ongeluk een tikje omhoog geduwd dus je hebt een punt (en niet door de tuinslang).
  2. Als we teruggaan naar 130 km/u dan zal blijken hoeveel autorijders het echt iets uitmaakt wat brandstof kost. Het zal in elk geval fors meer accijnsinkomsten opleveren. Verder heb je ook nog autorijders die nog even heel hard moeten inhalen op de uitvoegstrook om die energie 100 meter verderop weer volledig in de remmen af te fakkelen. Op dat laatste misschien een uitzondering voor E auto's.
  3. Door de jaren heen is mij gebleken dat hierin een héél grote spreiding bestaat!
  4. Er klopt iets niet. Kijken die vrouw(en) zelf ook TV van die kleine schotel(s)? Dan is het toch gewoon eigen schuld enzo? Of is het alleen voor de hobby? Ik heb zelf 54 cm en vind dat een nette maat en de combinatie met wat groen erg aangenaam om te zien. De regenreserve is vooral voor haar belangrijk en voldoende nu. De Nederlandse zenders komen niet vanaf de schotel.
  5. Ik krijg zo'n vermoeden dat dit juridisch een ondoordringbaar moeras wordt. Hoe weet je nou welke software criteria worden gehanteerd en of terug leveren eerlijk wordt verdeeld?
  6. Je hebt gelijk.
  7. Die ZXV is om ver weg van te blijven. Die geeft nog storingen bij een uitstekend ingangssignaal. Er was een klant die de toren van Smilde zag staan maar ontvangst ook niet storingvrij. Nu ik Xoro genoemd zie worden, die moet ik ook nog ergens hebben liggen, geen idee.
  8. Ja en DVB-T2 zenders worden allemaal aangestuurd via vaste verbindingen.
  9. Volgens mij kunnen ze dat wel dynamisch. Daar zijn twee opties voor: De regendemping bepalen aan de hand van downlink verlies, dat is een beetje schattend omdat er verschil is in frequentie. Of aan de hand van terugkoppeling door de satelliet. Ik sprak ooit met een techneut bij een uplink schotel (héél groot) die mij vertelde dat het zendvermogen bij heldere hemel maar een paar watt bedraagt echter automatisch opgeregeld kon worden naar honderden watt bij een dikke bui. Of zoiets.
  10. Ja, dat werkt ook door op DVB-C: 2024-06-26 17:54.22 (UTC) : ERROR - Tuner 1 no signal. 12187 2024-06-26 17:54.22 (UTC) : ERROR - Tuner 2 no signal. 12739 2024-06-26 17:54.54 (UTC) : ERROR - Tuner 4 no signal. 12129 2024-06-26 17:55.57 (UTC) : ERROR - Tuner 4 locked again. 2024-06-26 17:56.40 (UTC) : ERROR - Tuner 2 locked again. 2024-06-26 17:57.01 (UTC) : ERROR - Tuner 1 locked again. Tuner 3 geen storing, dat was RTL.
  11. Toelichting over het gebruik door marine en SAQ: Op 2 juli 2004 werd de Grimeton VLF-zender door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Het wordt nog steeds gebruikt bij speciale gelegenheden, zoals Alexanderson Day, om morseberichten op 17,2 kHz te verzenden. De roepnaam is SAQ. De locatie Grimeton / Varberg wordt nog steeds gebruikt door de Zweedse marine en zendt uit op 40,4 kHz met behulp van de roepnaam SRC met behulp van de vacuümbuiszender. Omdat de marinezender dezelfde antenne gebruikt als de mechanische zender van Alexanderson, is een gelijktijdige werking van beide zenders, waarvoor een dure diplexer met hoog vermogen nodig zou zijn, niet mogelijk. Daarom zijn de speciale transmissies van die machinezender zeer zeldzaam. Oude nieuwsbron https://trafficlist.altervista.org/possible-extra-grimeton-radiosaq-transmission/
  12. Aanstaande zondag 30 juni viert het zendstation Grimeton in zuid Zweden zijn honderd jarige bestaan. Hoewel de officiële datum in december 1924 lag wordt de bekende Alexanderson day gebruikt om dit te vieren. De 100 jaar oude VLF zender gaat op die dag twee keer in de lucht (wat ze zelf terug controleren via websdr Twente) op de bekende frequentie 17,2 KHz. Er is een telegrafist aanwezig die voor de morse modulatie gaat zorgen en er is een live uitzending op het Youtube kanaal. De zender en antennes zijn 100 jaar geleden gebouwd voor transatlantisch telegrafie verkeer met new York. Er was hiervoor ook een relais data verbinding met Stockholm zo is mij verteld. De zender is de enige nog werkende machine zender ter wereld en daarom terecht Unesco werelderfgoed. Een geheim hoekje van het zendgebouw en de masten zijn normaal gesproken in gebruik voor uitzendingen van de marine op een andere VLF frequentie voor onderzeeboten. Hierover werd door de rondleiding wat geheimzinnig gedaan maar het lijkt me wel duidelijk dat dit behoorlijk bijdraagt in het onderhoudskosten van o.a. de zendmasten. Als je een flinke spoel hebt om af te stemmen en een gevoelige geluidskaart met audio spectrum analyser is het signaal te ontvangen. Uiteraard ga ik het weer proberen. Via o.a. websdr Twente is de morse ook hoorbaar te maken. Hier de links: https://alexander.n.se/en/alexanderson-day-2024/ https://en.wikipedia.org/wiki/Grimeton_Radio_Station https://www.youtube.com/watch?v=WyhTMNnSlqA https://www.youtube.com/watch?v=sDpMk92Ktmo http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
×
×
  • Nieuwe aanmaken...