De SUR420 in mode 1 benodigt alleen de opdrachten 1/16 t/m 4/16.
(Je kan ook andere x/16 opdrachten gebruiken, maar dat vergroot dan niet de overzichtelijkheid.
De 'doornummering' die jij doet (steeds x+4/16) is dus niet nodig; alleen als je bijvoorbeeld nog een extra SUR420 in serie erbij plaatst onder mode 3.)
Het doorschakelen met diseqc x.0 gebeurt dan met afzonderlijke opdracht, A t/m D of hoe dat bij jou ook wordt aangeduid.
Het wordt dus:
schotel: diseqc x.1 opdracht: diseqc x.0 opdracht
1 1/16 A
2 1/16 B
3 1/16 C
4 1/16 D
5
6
7 2/16 A
8 2/16 B
9 3/16 A
10 3/16 B
11 3/16 C
12 3/16 D
13 4/16 A
14 4/16 B
15 4/16 C
16 4/16 D
De MS25-12 kan inderdaad maar 4 satellietposities aan, in cascade geschakeld na een diseqc x.1 switch.
Je zou 'm nog onder diseqc x.2 kunnen aansturen, maar ik weet niet, en uit de manual blijkt niet, welke opdrachten voorrang hebben: de diseqc x.1 commando's of de diseqc x.2 commando's.
(Dit betekent ook dat als diseqc x.2 opdrachten voorrang zouden hebben, dat er geen (relevante) motoropdrachten naar 2/16 gestuurd mogen worden, als je 'm onder diseqc x.0+x.1 wilt aansturen!).
Edit1: Toevoeging: In de manual staat de werkwijze van het aansturen onder diseqc x.2 ook nogal onduidelijk, en mogelijk zelfs onjuist vermeld.
De switch reageert op GotoPos1 t/m GotoPos6 motoropdrachten; in moderne ontvangers kun je die ook zo kiezen.
Vroeger kon je de Pos-nummers niet altijd kiezen in het ontvangermenu; ik heb nooit geprobeerd of die wat cryptisch beschreven werkwijze uit de EMP-manual dan zou werken.
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt, en het nog beter gaat begrijpen.
Groet,
A33
Edit2: Extra complicatie!
Oeps, dit had ik even over het hoofd gezien:
DE MS25-12 hangt nu achter input 2/16 (zie echter edit3, hieronder!). Dat betekent dat (vermoedelijk) alleen de twee 2/16 poorten van die switch dan bereikbaar zijn.
Je moet deze switch dus op (bijvoorbeeld) poort 1 van de SUR420 hangen, en aansturen met 1/16. Dan zijn de eerste 4 poorten ervan bereikbaar.
Met aansturing onder diseqc x.2 is dit wellicht anders, en geen probleem.
Het schema van mij hierboven moet je dan dus navenant aanpassen.
Zo kan je zelf nog even doorpuzzelen...!
Edit3:
Of is het zo dat je 'm nu al achter poort 1 hebt hangen, maar dat die alleen in de tekening de tweede poort lijkt te zijn???
In zoverre is jouw tekening onduidelijk.
Je oorspronkelijke nummering lijkt dit aan te duiden....